Royal Purple Forbedrer MPG 10,7% i Test -- 08/05/2009 
                                                                                 Les mer på boattest.com
For noen uker siden  laget vi en test video på Long Island Sound for å sammenligne Royal Purple syntetisk olje med vanlig motorolje. Det ble en av våre seeres høyeste rangerte testvideoer, det kom også mange kommentarer fra kynikere. Det ironiske er at for flere måneder siden, da Royal Purple først ba oss om å teste  olje sin, var vi også, en tvilene Thomas. Så vi forstår godt følelsene. Men testen taler for seg: de to 5.0L motorene fikk faktisk i gjennomsnitt 10,7%  bedre drivstofføkonomi  etter det ble skiftet over til Royal Purple. Dette gjaldt alle turtallsområder som ble målt.


BoatTEST nylig sammenlignet Royal Purple og en standard motor olje i to 5.0L Volvo Penta bensinmotorer med 115 timer brukstid på dem.

Motorene vi prøvde hadde 115 timer på seg og en ny standard motorolje som hadde vært i motoren bare én time  før vi testet. 10W30 olje ble brukt i begge tester. Like målinger ble gjort i lyd. Farten ble tatt fra en gps og drivstoff ble målt med BoatTEST utstyret som var koblet til styrbord motor. Lyd-målingene ble tatt på tomgang på kaien bare på styrbord motor. I tabellen nedenfor er en konven-sjonell olje merket som "CO" og Royal Purple er "RP". Resultatene av testen er som følgene:


 

Betydelig bedre drivstofføkonomi ...

Som du kan se, var Chaparral 290 Signature, som var utstyrt med doble 270-hk motorer, i stand til å generere 100 flere RPM på toppfart når den ble smurt med Royal Purple. Og det var bare på WOT at den relative hastigheten på båten var betydelig annerledes, noe som skyldtes delvis den økte RPM.

Den gjennomsnittlige forbedringen i miles per gallon når motorene ble smurt med Royal Purple var 10,7%. Vi tror dette er en betydelig og nevneverdig forbedret drivstofføkonomi. Ta vekk høyeste og laveste målinger og gjennomsnittet forblir den samme.

Fartsforskjeller ...

Flere av våre lesere lurer på hvorfor båten ikke går i samme hastighet ved samme rpm innstillingene. Grunnen er fordi vi kjørte båten på Long Island Sound i hakkete forhold som var i stadig endring, og ikke i et laboratorium med helt stille vann og ingen vind. Jo høyere vind og hogging, desto vanskeligere er det for motorene å skyve båten og propellene glipper mer i vannet, allikevel så er forskjellene i gjennomsnittshastighet var bare på 0,35 mph, eller 1,6% av gjennomsnittlig hastighet målt 2000 til 4500 RPM.

Lydforskjeller ...

Vi målte lydnivået på kaien på tomgang. Vi noterte 89 dbA for styrbord motor med konvensjonell olje og 86 db (A) ved Royal Purple var på styrbord motor. Selv om dette bare er 3 dB (A) mindre, så  var motoren  faktisk mye roligere, fordi lydmålingene ikke er linijære. Db er en logaritmisk enhet, som betyr at du ikke kan legge til og trekke fra. En økning på 3 db er faktisk en fordobling av styrken på lyden. Igjen tror vi dette er en betydelig forskjell og er faktisk målbart med det menneskelige øret uten et målemeter.

Olje trykk og temperatur ...

Selv om oljetrykket syntes å være omtrent den samme for begge typer oljer under testen vår, så var imidlertid oljetemperatur annerledes. Vi målte 160 F grader for konvensjonell olje etter testkjøring og 155 Fgrader for Royal Purple etter testen.

Leser spørsmål ...

Følgende svar på en rekke spørsmål og kommentarer fra våre lesere -

Spørsmål: Fylte dere opp igjen med forbrukt drivstoff etter den første prøveturen med den vanlige oljen?

Sv: Nei Vekten forskjellen var minimal. Vi brukte mindre enn 10 liter drivstoff på den første testen, som representerer mindre enn ,007% av båtens vekt.

Spørsmål: Hva var forskjellen i støynivå på full gass, eller i beste fart?

A: Vi målte ikke lyden underveis fordi støy fra vind- og bølgeforhold  ville gjøre målingene meningsløse til bruk for våre testformål.

Spørsmål: Var testen betalt og upartisk?

A: Ja, testen var betalt og den var også upartisk. Tester av denne art blir vanligvis eiendommen til selskapet som betale for testen og frigivelsen av resultatene er vanligvis opp til eieren. I dette tilfellet, etter den testen har vi informert Royal Purple av resultatene, og de sa at vi kunne offentliggjøre dem.

Spørsmål: Har Royal Purple levert båten og sjåfør?

Sv: Nei BoatTEST.com arrangerte for testen av båten på egen hånd, og hadde egen mekaniker og sjåfør. Faktisk kjøpte vi Royal Purple oljen fra lageret på Pep Boys, ingen Royal Purple personell var på stedet i løpet av testen, og var ikke involvert med testen på noen måte.

Spørsmål: Hvordan kan hastighetene bli annerledes hvis de var begge målt ved 4700 rpm WOT?

A: På grunn av vind og bølger de kunne ha vært annerledes. Men det var en skrivefeil på dataene som vises på videoen at  WOT er likt på begge testene som 4700. Faktisk var WOT for testen med standard olje ikke 4700, men 4750 rpm. Den rpm for WOT med Royal Purple var faktisk 4850. Denne feilen blir rettet opp på videoen.

Q: Hvordan målte dere RPM?

A: Vi brukte Chaparral online takometer for begge testene.

Avslutningsvis har vi oppdaget, etter alle disse årene, hvorfor millioner av mennesker er villige til å betale mer for syntetisk olje - grunnen er enkel den forbedrer ytelsen, eller ihvertfall så gjør Royal Purple det.